Rugklachten

60-90 procent van de mensen zullen in hun leven een periode doormaken van rugpijn. In veel gevallen zal er geen duidelijk medisch aanwijsbare oorzaak te vinden zijn. Een osteopaat onderzoekt de rug maar ook de rest van uw lichaam. De oorzaak van de klachten wordt gezocht in de wervelkolom, de gewrichten, spieren, maar ook de organen en alle mogelijke invloeden op uw rugpijn.  Door op een andere manier naar uw rugpijn te kijken kunnen we klachten die eerder niet op therapie reageerden vaak goed verhelpen.

Welke typen van rugklachten zijn er?

Lumbalgie (en Hernia):

De meest voorkomende vorm van rugpijn is degene die wordt omschreven: “alsof er iets in de rug schiet” Rugpijn zonder of met uitstraling komt ook voor na bijvoorbeeld een ‘foute’ beweging te maken. De meest banale bewegingen kunnen ervoor zorgen dat er iets in uw rug “schiet”.
Wat er aan de start vooraf gaat is voor ons als osteopaat veel interessanter. Zo is er vaak in de dagen/weken ervoor een zeurend gevoel in de rug aanwezig of wordt er wat stijfheid ervaren. Het zou kunnen dat in het verleden door uw enkel bent gegaan, waardoor u anders bent gaan lopen en langzaam klachten bent gaan krijgen. Of met sporten een blessure hebt opgelopen. Wij gaan dus op zoek wat er minder goed functioneert en dus waarom de rug deze pijn geeft. Een fysiotherapeut behandelt lokaal de rug en geeft oefeningen. Een osteopaat zoekt meer hoe de klachten zijn ontstaan. Wanneer er 10 mensen met rugklachten aanmelden kan het zijn dat ze allemaal anders behandeld worden. Bij de een is een geblokkeerde voet en anders lopen de oorzaak, bij een volgende de darm of buikregio die spanning naar de wervelkolom veroorzaakt en bij weer een ander zit het bekken geblokkeerd.

Wat doen wij?

Een osteopaat kan bij rugpijn helpen. Ook in het geval wanneer u chronisch last van uw rug hebt, of de periodes met rugpijn elkaar vaak opvolgen.
Indien er nog geen verdere onderzoeken hebben plaatsgevonden zullen wij eerst uitsluiten of er geen onderliggende zaken spelen, waarvoor er eventueel doorverwijzing nodig is. Wanneer er bijvoorbeeld uitstraling is in het been zoeken we waardoor dit veroorzaakt wordt.
Indien er sprake zou zijn van hernia, wil dit niet zeggen dat we u niet zouden kunnen behandelen. Klassiek gezien wordt een bij hernia  steeds vaker afgewacht in plaats van geopereerd. Wij kunnen met een osteopathische behandeling zorgen dat het herstelproces zo optimaal mogelijk verloopt. We kijken waarom de regio zo is overbelast dat de hernia is ontstaan. Bewegingsbeperkingen onder en boven de hernia worden behandeld waardoor de regio ontlast wordt en kan herstellen. Hierdoor kan u pijnvrij leven ondanks de hernia.

Ischias

Een ander bekend voorbeeld als we spreken over uitstraling in het been, is ischias.  De zenuw die hier ontstoken of geïrriteerd is, is de nervus ischiadicus. Deze zenuw kan pijn aan de achterzijde van de bil en been tot de voet geven. We zien vaak buiten pijn ook andere neurologische klachten zoals dof gevoel, tintelingen en soms ook verminderde spierkracht. Hiervoor zijn verscheidene oorzaken zoals een irritatie ter hoogte van een diepe bilspier, namelijk de piriformis (piriformissyndroom).

Wat doen wij?

Als osteopaat zoeken we hoe we weer balans is het lichaam kunnen krijgen zodat de spier niet meer irriteert. Zo zal er gekeken worden naar de bekken – en rugstand. Een scheefstand van het bekken, zal functioneel bijvoorbeeld meer spierspanning aan 1 zijde geven. Verder wordt er gekeken naar de beweeglijkheid van de heup-, knie- en voetgewrichten of andere factoren die direct of indirect inwerken op deze spier.

Met osteopathie kunnen we het herstelproces versnellen en voorkomen dat de klachten terugkomen.